Op de website staat de volgende advertentie:
« …Prolongez les effets de l’été… des Offres Duo pleine de douceur à découvrir !
Eté indien :
Une journée d’accès au centre de balnéo !
- Un massage aux huiles essentielles 50’ (possibilité en « duo » sur demande)
- Un soin visage rituel de pureté 55’ (possibilité en « duo » sur demande)
- Un bain hydromassant de jouvence aux huiles essentielles
- Lunch offert
160€ au lieu de 210€ »
Onderaan: « Infos et réservations » en de gegevens van de adverteerder.
De adverteerder deelde mee dat het Duo-aanbod betrekking heeft op de ‘duo’-verzorgingen, oftewel met 2 in dezelfde verzorgingsruimte, en niet op de prijs zoals beweerd wordt door de klager. Er wordt op geen enkel moment verwezen naar een duo-prijs.
De adverteerder benadrukte eveneens dat de prijs van 160€ voor twee ondenkbaar is en dat geen enkele andere klant twijfel geuit heeft over de inhoud van het aanbod.
Vanuit een bekommernis om te verduidelijken en zo goed mogelijk te informeren, heeft de adverteerder de pagina met het aanbod op zijn website onmiddellijk aangepast door er de vermelding « Prix exprimé par personne ; Le lunch si inclus ne comprend pas les boissons. » aan toe te voegen.
De Jury heeft kennis genomen van de advertentie « …Prolongez les effets de l’été… des Offres Duo pleine de douceur à découvrir ! » op de website van de adverteerder.
De Jury heeft vastgesteld dat een “possibilité en “duo” sur demande” vermeld wordt voor een massage en een gezichtsverzorging en dat de prijs van “160€ au lieu de 201€” wordt aangeduid voor de toegang tot het wellnesscenter voor één dag.
De Jury is van mening, rekening houdend met de tekst bovenaan de advertentie en in het bijzonder met de woorden “des Offres Duo”, dat de advertentie gericht is op twee personen en dus voor verwarring zou kunnen zorgen.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame van aard is om de gemiddelde consument te kunnen misleiden wat betreft de prijs, wat strijdig is met artikel 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.
Op basis van voormelde bepaling heeft de Jury de adverteerder verzocht om de reclame te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.
In dit opzicht heeft de Jury er nota van genomen dat de adverteerder zijn website al heeft aangepast door er de vermeldingen « Prix exprimé par personne » onderaan de pagina en « Prix par personne » naast de aangeduide prijs aan toe te voegen.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70