Een kleine advertentie toont een bruin en een blond bier, telkens in een glas van het merk met als enige slogan : “KASTEELbier”.
De adverteerder liet gelden dat hij steeds tracht om de educatieve slogan te vermelden, maar dat deze op zo een kleine oppervlakte zeker onleesbaar is. Hij bevestigde dat hij dit voor de volgende edities zal onderzoeken en indien mogelijk de slogan vermelden.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie de educatieve slogan niet vermeldt, hetgeen strijdig is met de bepalingen zoals weergegeven in de bijlage van de gedrags- en reclamecode voor bier die bepaalt dat de minimale karaktergrootte van deze slogan verhoudingsgewijs dient te zijn met een minimum van 2,5 mm. Zij heeft de adverteerder erop gewezen dat aangezien het een advertentie betreft in de massamedia die aldus een ruim publiek bereikt, hij bij de keuze van de advertentie (en de grootte ervan) met deze bepalingen rekening dient te houden. De Jury heeft dan ook de aanbeveling gedaan deze advertentie niet meer te verspreiden zonder de educatieve slogan leesbaar te vermelden en in de toekomst steeds de slogan te vermelden overeenkomstig de code.
De adverteerder bevestigde dat hij de aanbeveling zal naleven.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70