De spots tonen een man die met uitgestrekte armen achter een vrachtwagen loopt en een andere die hem vergezelt.
Spot 1:
Man 1: “Hey Tom, wa zedde gij aan ‘t doen gast?”
Man 2: “Wa denkte? Aan ‘t wachten totdat er iets van de camion valt.”
Man 1: “Da’s wel een uitdrukking eh gast.”
Man 2: “Whatever.”
Man 1: “Ok, euh succes eh.”
Man 2: “Jawadde.”
Spot 2:
Man 1: “Hey Tom, ik het er nog eens over nagedacht eh.”
Man 2: “Ja.”
Man 1: “Denkte gij echt dat er iets van de camion gaat vallen?”
Man 2: “Anders zou ik hier niet lopen eh jong. Hallo!”
Man 1: “Ok.”
Op het einde van de spots de voice-over: “Wacht niet tot er iets van de camion valt. Bij Proximus krijgt u een Samsung smartphone voor maar €49 bij een nieuw Smart 20 abonnement.”.
De adverteerder deelde mee dat de toon van de spot humoristisch is en geenszins denigrerend. De hele eindejaarscampagne is opgebouwd rond de uitdrukking “van de camion gevallen”. De adverteerder stelt zijn aanbiedingen voor als dermate voordelig, dat het lijkt alsof ze “van de camion zijn gevallen”. De spot speelt op een grappige manier in op deze uitdrukking. De gemiddelde consument zal de spot dan ook niet als denigrerend ervaren.
De adverteerder deelde ook mee dat de uitdrukking in kwestie in het algemeen betekent dat goederen heel goedkoop zijn, omdat de oorsprong ervan onbekend en in sommige gevallen inderdaad twijfelachtig is. De spot beeldt de bekende uitdrukking uit op een duidelijk humoristische manier en op een speelse, letterlijke wijze.
Het is tevens niet correct dat de adverteerder zou suggereren dat zijn eigen aanbiedingen (of aanbiedingen van andere operatoren) van de camion zijn gevallen. De spot stelt duidelijk dat de klant niet hoeft te wachten tot er iets van de camion valt. De spot dient bekeken te worden in de context van de volledige campagne. In andere media wordt duidelijk gesteld dat de aantrekkelijke aanbiedingen van Proximus niet van de camion gevallen zijn.
De spot suggereert geenzins strafrechtelijk gesanctioneerde feiten, velt geen oordeel over dergelijke feiten en banaliseert deze ook niet.
De Jury heeft vastgesteld dat de TV-spots een man tonen die een vrachtwagen achterna loopt in de hoop dat er iets van de camion valt en dit om de uitdrukking “van de camion vallen” te illustreren.
De Jury is van mening dat de uitdrukking in kwestie in deze context een humoristische verwijzing is die door de gemiddelde consument niet letterlijk zal worden opgevat.
De Jury is van oordeel dat de spots in kwestie geen onwettelijk gedrag banaliseren, tolereren of aanmoedigen.
De Jury is ook van oordeel dat deze spots de waardigheid van de man niet aantasten en niet van aard zijn om door de gemiddelde consument als denigrerend voor mannen ervaren te worden.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze spots niet in strijd zijn met de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70