VO: « Offrir Be TV, c’est offrir mille cadeaux. D’ailleurs, Thierry ça fait 24 jours qu’il déballe. »
Man: « Waow, Boardwalk Empire saison 3. »
Dochter: « Papa, il faut aller chercher Mathieu au violon. »
Man: « Papa, gnignagni… (hij doet zijn dochter na) J’ai encore plein de choses à déballer. Il peut pas rentrer tout seul Mathieu ? Il doit changer que deux fois de tram, c’est pas si dur. »
Dochter: « Papa, il a 5 ans. »
Man: « Eh bien, au Malawi il y a des enfants plus jeunes qui font 50 kilomètres juste pour ramener de l’eau et ils ont pas de tram.
(hij gaat verder met uitpakken) Et ça, c’est quoi ? Anna Karénine, chouette ! »
VO: « A Noël, offrez mille cadeaux. En ce moment Be TV est à moitié prix. Plus d’infos 02/ 730 40 50.
Be TV déchainez-vous.
Offre soumise à conditions. »
De adverteerder deelde mee dat hij niet kan instemmen met het standpunt van de klagers aangezien het eenvoudigweg om niet letterlijk te nemen humor gaat.
De Jury heeft vastgesteld dat de radiospot een vader laat horen die sinds enkele dagen zo geabsorbeerd is door het uitpakken van zijn cadeaus dat zijn dochtertje hem er moet aan herinneren dat hij haar kleine broer moet gaan ophalen. Waarop hij antwoordt dat deze wel alleen kan terugkomen, zoals de kinderen in Malawi.
De Jury is van oordeel dat deze scène zo overdreven en surrealistisch is dat de gemiddelde consument niet het risico loopt om haar letterlijk te nemen. De Jury is eveneens van oordeel dat de reclame niet van aard is om door de gemiddelde consument als racistisch of respectloos begrepen te worden.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70