Een TV spot toont een man in maatpak die een rondleiding geeft op zijn eiland en zegt (ondertiteling): « On veut tous être connus, gravés à jamais dans les mémoires. J'étais encore jeune quand j'ai rêvé pour la première fois de ma vie future. J'ai choisi le plus bel endroit du monde. Je l'ai appelé mon paradis. Nous allons dégager cette zone et y construire une piscine pour profiter du coucher du soleil. Je vais faire abattre tous ces arbres et juste ici il y aura le dix-huitième trou d'un parcours de golf que j'ai moi-même dessiné. En haut de cette colline, mon hacienda ; douze chambres et un toit téléscopique. Il ne suffit pas d'avoir des rêves, encore faut-il les concrétiser. Vous pouvez m'aider à réaliser mes rêves. Achetez Eristoff. » Vervolgens wordt de fles van het merk in beeld gebracht met als slogan : “Eristoff, plutôt sincère pour une vodka.”.
De adverteerder deelde mee dat de zaakvoerder van Eristoff een acteur is en men deze boodschap aldus niet letterlijk dient te nemen. De spot geeft de waarden van het merk weer, met name eerlijkheid en zelfzekerheid. De ironie, humor en graad van overdrijving geven duidelijk aan dat het om een fictief verhaal gaat. Hij is van oordeel dat deze beelden geen onethische boodschap brengen en dat deze reclame in overeenstemming is met de gedragscode (Amsterdam Group) betreffende reclame voor alcoholhoudende dranken.
De Jury is van oordeel dat deze reclame geen aanzetting tot een onverantwoordelijke, overmatige of onwettige consumptie inhoudt. Zij is tevens de mening toegedaan dat deze reclame een duidelijke karikatuur betreft en dat binnen deze context, deze spot niet van aard is om verkeerd begrepen te worden door het grote publiek. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70