De reclame toont een naakte blanke vrouw toont die in het midden van zwarte mannen ligt. Onderaan, 3 afbeeldingen van bedden, www.magnitude.be en de adressen van 3 winkels “A l’univers du sommeil”.
De adverteerder deelde mee de klacht te betreuren en verwonderd te zijn door de toch wel late reactie aangezien de campagne al loopt sinds eind 2006.
Hij stelde dat Magnitude een hoog gepositioneerd luxueus beddengamma is dat, in tegenstelling tot gelijk welk ander merk, de mogelijkheid biedt zich uit te leven op het vlak van aankleding en mode. De doelstelling van de campagne is aan de hand van een krachtig beeld de individuele totaalervaring van de slaap op te wekken. De campagne wil duidelijk maken dat Magnitude een product is dat uw wildste verbeelding waarmaakt en laat beleven. De verschillende mensen in het beeld stellen een zee van sensualiteit voor waarin het individu zich vrij kan bewegen. De campagne wil de hoge positionering en -kwaliteit van het merk benadrukken. Gelijkaardige campagnes zijn terug te vinden in de parfumindustrie.
De adverteerder gelooft dat deze campagne (en in het bijzonder de naakte blanke vrouw en zwarte mannen) helemaal niet aanstootgevend is en dat is ook nooit zijn bedoeling geweest. Net daarom heeft hij bij de opstart van de campagne de advertentie voorafgaandelijk voorgelegd aan de JEP, die een positief advies gaf.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie een naakte blanke vrouw toont die in het midden van zwarte mannen ligt.
De Jury is van ordeel dat deze visuele voorstelling een sensuele en geen seksuele connotatie heeft. Rekening houdend met de huidige maatschappelijke evolutie, heeft de Jury gemeend dat deze afbeelding niet indruist tegen de algemeen geldende fatsoensnormen en niet aanstootgevend overkomt.
De Jury is tevens van oordeel dat de afbeelding verband houdt met het product en niet van aard is om de waardigheid van de vrouw of van de man aan te tasten en evenmin denigrerend overkomt.
De Jury is de mening toegedaan dat deze afbeelding in kwestie zwarte mannen niet herleidt tot koopwaar en niet van aard is om door de gemiddelde consument als racistisch te worden beschouwd. De afbeelding van een vrouw in het midden van mannen tast de gelijkwaardigheid van de vrouw ten aanzien van mannen niet aan en bestendigt geen stereotypen.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70