De advertentie nodigt uit om zich in te schrijven bij Adecco en de match Belgiƫ-Nederland bij te wonen. Op een zwarte achtergrond staat in rode kleur het hoofd van de duivel afgebeeld die een stuk kaas raspt met een rasp.
De Jury heeft haar eerdere aanbeveling inzake dit thema bevestigd en aanbevolen om de campagne in een meer positieve geest te voeren en een dergelijk thema in reclame niet meer te gebruiken. Zij is de mening toegedaan dat de symboliek, die misschien wel als humoristisch kan aangevoeld worden, desalniettemin onvriendelijk is. Met het beeld van de kaas die geraspt wordt kan men denken dat de bedoeling van de voetbalmatch is, het verbrijzelen, vernietigen en uitschakelen van de ander. De reclame werkt een weinig sportief klimaat in de hand. Zij is tevens van oordeel dat humor niet mag leiden tot onheuse zelfs agressieve boodschappen tegenover andere landen. Dit brengt immers een nationalisme mee dat niet gepast is in een sportieve sfeer. Dergelijke boodschappen houden bovendien het risico in bij bepaalde bevolkingsgroepen reacties uit te lokken die op sportief en maatschappelijk vlak te vermijden zijn.
De adverteerder liet weten dat de campagne reeds werd stopgezet.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70