Belfius 19-09-2024: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: BELFIUS

Product-Dienst / Produit-Service: Belfius

Media / Média: Affichage

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

Op de affiche staat onder meer de tekst “Welkom bij de 100% Belgische private bank. Grensverleggend vermogensbeheer.”
Linksboven staat de tekst “Belfius. Private & wealth management.”

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager deelt mee dat de reclame misleidend is aangezien Belfius geen 100% private bank is, maar een 100% staatsbank is. Volgens de klager vormt dit mogelijke fraude of op zijn minst zware, misleidende en bewuste communicatiefouten.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de affiche in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat de affiche de slogan vermeldt ‘Welkom bij de 100% Belgische private bank’, hetgeen volgens de klager misleidend is omdat de adverteerder volgens hem een staatsbank is en geen private bank.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er onder meer nota van genomen dat de term ‘private banking’ niet verwijst naar het aandeelhouderschap van een onderneming, maar een algemeen aanvaarde standaardterm is voor financiële dienstverlening van banken aan welgestelde particulieren die gekend is bij het brede publiek en courant gebruikt wordt in de financiële sector.

Zij heeft er tevens nota van genomen dat de affiche deel uitmaakt van een campagne gericht op de naamsbekendheid van de adverteerder als instelling met een dienstverlening voor welgesteld cliënteel, waarvoor de adverteerder naar de vermelding op de affiche “private & wealth management” verwijst.

Hoewel de Jury erkent dat de term “private bank” in het Nederlands, de taal van de betreffende affiche, op dezelfde manier geïnterpreteerd kan worden als de klager dat doet – in tegenstelling tot de term ‘private banking’ die vaker wordt gebruikt en minder aanleiding geeft tot verwarring – is zij van mening dat het opzet van de adverteerder duidelijk blijkt door de vermelding “private & wealth management” linksboven de genoemde slogan, die de boodschap in context brengt en aldus verduidelijkt.

Zij is bijgevolg van oordeel dat de affiche in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen