Adverteerder / Annonceur: BELFIUS
Product-Dienst / Produit-Service: Belfius
Media / Média: Internet
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De reclame toont twee vrouwen die elkaars hoofd vasthouden en kussen, met de tekst “Love voor regenbogen? Kies de belegging die erbij past.”. Daarbij de volgende tekst: “Heb jij de love voor verandering? Kies de belegging die erbij past. Ontdek Re=Bel in de Belfius-app.”
Klacht(en) / Plainte(s)
1) De klaagster vindt dat de propaganda steeds verder gaat en dat we dagelijks zoveel LGBTQIA+ te zien krijgen. Volgens haar beïnvloedt het onze jeugd en volwassenen die mentaal geen goede fundering hebben. Zij vindt het absurd dat een bank dit aspect moet gebruiken om klanten aan te trekken en één specifieke groep aan te moedigen tot beleggen.
2) Volgens de klaagster houdt de reclame expliciet seksuele inhoud in die niets met het product te maken heeft, hetgeen misbruik uitmaakt van de LGBTQIA persoonlijkheid.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klachten die daarop betrekking hebben.
Zij heeft vastgesteld dat de reclame twee vrouwen toont die elkaars hoofd vasthouden en kussen met daarbij de tekst “Love voor regenbogen? Kies de belegging die erbij past.”.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat deze reclame deel uitmaakt van een reclamecampagne, waarbij alle communicatie hetzelfde stramien volgt (“Heb jij de Love voor (thema)? Kies de belegging die erbij past”) met een passend beeld in functie van het thema in kwestie, in casu “Equality”. Zij heeft ook genoteerd dat voor dit thema, aandelen in de kijker worden geplaatst van bedrijven die duidelijk verband houden met de waarden gendergelijkheid, diversiteit, bestrijden van vooroordelen en stereotypen, enz.
De Jury is van mening dat de reclame zich ertoe beperkt een scène, die deel uitmaakt van de huidige samenleving, te tonen om te verwijzen naar het thema “Equality” in kwestie en dat de afbeelding wel degelijk een link heeft met de gepromote diensten.
Rekening houdend met de huidige maatschappelijke context, is de Jury van mening dat het beeld waarop de klachten betrekking hebben niet choquerend of onfatsoenlijk is en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.
Zij is tevens van oordeel dat het beeld in kwestie niet van aard is om kinderen of volwassenen mentaal of moreel schade toe te brengen, noch om misbruik te maken van de LGBTQIA+ beweging.
Zij is derhalve van oordeel dat deze reclame niet indruist tegen de bepalingen van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code) of de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.