Adverteerder / Annonceur: BALOISE
Product-Dienst / Produit-Service: KMO verzekeringen
Media / Média: Internet (social media)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De post vermeldt de tekst “Als KMO-zaakvoerder ben je expert op heel wat vlakken. Gelukkig is je makelaar expert in al je verzekeringen.” en “Nota: dit is een publicitaire boodschap. Handel Plus is een brandverzekering voor bedrijven van Baloise. Lees de IPID-fiche en onze algemene voorwaarden na op (link naar LinkedIn)”.
Daaronder staat een foto van een meubelmaakster in haar atelier, starend naar het scherm van een computer, met het logo van de adverteerder en de tekst “Vandaag moet je als meubelmaker ook je eigen website maken. Maar je brandverzekering daar zorgen wij voor. Lees de IPID-fiche van onze brandverzekering Handel Plus voor meer informatie”.
Onderaan, de vermelding “Ontdek onze KMO verzekeringen”.
De klager verwees ook naar gelijkaardige posts, waaronder een met de tekst “Vandaag moet je als kapper ook al je eigen reclame maken. Maar je arbeidsongevallenverzekering regelen, daarvoor zijn wij de geknipte partner.”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager voert aan dat er op dit moment verschillende posts van de adverteerder lopen waaronder deze waar men beweert dat elke ondernemer zijn eigen website moet maken. Hij vindt deze boodschap totaal fout en fake. Hiermee worden alle bedrijven die websites maken in een negatief daglicht gesteld.
Daarbovenop hebben ze nog andere slogans die op net hetzelfde neerkomen, bv ‘dat elke ondernemer zelf moet zorgen voor zijn reclame’.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de posts in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er onder meer nota van genomen dat de betreffende posts op sociale media kaderen in een reeks posts die deel uitmaken van een campagne om haar KMO-producten in de kijker te zetten.
Zij heeft er tevens nota van genomen dat de insteek van de reclame is dat de online wereld steeds complexer wordt, waardoor ondernemers veel taken moeten uitvoeren die niet tot hun kernactiviteiten behoren, zoals een digitale aanwezigheid opbouwen via websites en sociale media, bovenop de talrijke andere taken die zij al hebben, en dat de adverteerder hen wil ontzorgen door het aanbieden van zijn verzekeringsdiensten.
De Jury is van mening dat om deze boodschap te illustreren, de adverteerder verschillende visuals gebruikt met situaties waarin ondernemers zich kunnen herkennen.
Zij is ook van mening dat de inhoud van de betreffende reclame zich wel degelijk beperkt
tot het overbrengen van de door de adverteerder beoogde boodschap, zonder daarbij te suggereren dat elke ondernemer zelf dient in te staan voor de creatie van zijn eigen website of andere vorm van online aanwezigheid. Volgens haar is de reclame ook niet van aard om bedrijven die websites maken in een negatief daglicht te stellen.
De Jury is bijgevolg van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dat punt, noch om een bepaalde groep van personen of bedrijven te kleineren of in diskrediet te brengen.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.